Tanítható - e a boldogság?

 2009.09.05. 18:01

      2007 – től kilenc manchesteri iskolában „Boldogságórákkal” egészítették ki a 11–13 éves tanulók hagyományos órarendjét. A 18 órás kurzus az ún. „pozitív pszichológia” eredményeit felhasználva szerepjátékok, önbizalomerősítő gyakorlatok és csoportfoglalkozások segítségével próbálta meg erősíteni a résztvevőkben a pozitív gondolkodás képességét. Az első eredmények szerint a résztvevő diákok tanulmányi eredménye javult és kevesebbet hiányoztak az iskolából (arról nem szól a beszámoló, hogy a boldogabbak lettek–e a kurzust követően).                                                                                                                                                                    

            De vajon tanítható – e a boldogság? Hosszú távon tényleges boldogabbá tehető – e az ember ilyen jellegű kurzusokkal? És mindennekelőtt: törekedjünk – e egyáltalán arra, hogy boldogabbak legyünk?

Hasznos – e boldognak lenni?

         Az amerikai író és publicista, William Feather szerint “A boldogság és intelligencia ritkán található meg egyazon emberben”. Hasonlóan negatív véleménnyel volt a boldogságról John Marston, a 16. században született angol költő és drámaíró, aki szerint “a boldogság lealacsonyít”. Néhány hasonlóan negatív véleménytől eltekintve a legtöbb gondolkodó a boldogságot fontosnak, sőt olykor az élet céljának tekinti (pl. Jorge Luis Borges argentín író és költő ezt írja: “A legsúlyosabb vétket elkövettem, mit ember elkövethet. Sose voltam boldog.”). Persze, boldognak lenni jó. De ezen túl “jó” – e valamire a boldogság?

          A pozitív érzelmek “broaden and build” elmélete szerint a pozitív érzelmek – szemben a negatív érzelmekkel – növelik a személy figyelmi kapacitását, új viselkedési és gondolkodási mintákat váltanak ki. Idővel pedig a gazdagabb viselkedési repertoár hatására új képességeket sajátítunk el és bővülnek “erőforrásaink”. Például egy idegennel való találkozás a pozitív érzelmek hatására szorosabb ismeretséggé, majd barátsággá válhat. A pozitív érzelmek magas szintje által “elnyert” erőforrások pedig stresszhelyzetben segítenek minket (a fenti példát folytatva: krízishelyzetben barátunktól mind lelki, mind fizikai segítséget remélhetünk). Az elméletet leíró Barbara Fredrickson több kísérletben igazolta a pozitív érzelmek viselkedésrepertoárt, erőforrásokat növelő hatását.

Boldogság és sikeresség

       A boldogsággal kapcsolatos kutatások kezdetben arra a kérdésre fókuszáltak, hogy milyen körülmények, tényezők váltják ki a boldogság érzését (egészség?pénz?barátok?). Azzal kapcsolatban, hogy milyen következményei vannak a boldogságnak, csak az utóbbi időben készültek vizsgálatok.

      Számos kutatás igazolja, hogy a boldogabb emberek általában jobban teljesítenek a kreativitást igénylő feladatokban, mint a kevésbé boldogok. Egy adott probléma megoldására számos különböző megoldási módot képesek kidolgozni. A boldogabb emberek hatékonyabbak munkahelyükön, gyorsabb lépnek feljebb a munkahelyi “szamárlépcsőn” és többet keresnek, mint kevés boldog kollégáik (és nem, nem a magasabb kereset miatt válnak boldogabbá). 

      A boldogabb emberek nyitottabbak mások felé, gyakrabban kezdeményeznek beszélgetést, jobban érdeklődnek mások iránt, és segítőkészebbek, mint a kevésbé boldogok. A fentiekből következik, hogy a boldogabb emberek sokkal több baráttal rendelkeznek, azt ugyanis, hogy valaki érdeklődő és segítőkész, a környezete észreveszi és honorálja

Boldogság és egészség

        Boldogságunk nem meglepő módon befolyásolja fizikai egészségi állapotunkat is: a boldogabb emberek sokkal egészségesebbek, mint a kevésbé boldogak. Jobbak az immunmutatóik (azaz erősebb az immunrendszerük), ritkábban betegszenek meg, ha pedig megbetegszenek, sokkal gyorsabban épülnek fel a betegségből. Operációk után hamarabb hazatérhetnek és gyorsabban képesek visszatérni korábbi életvitelükhöz.

         A boldogság egészségi állapotra kifejtett hatása után nem meglepő, hogy boldogságszintünk élettartamunkkal is kapcsoltban áll. A kutatások egyik felében azt vizsgálták, hogy idős, illetve beteg személyek élettartamát hogyan befolyásolja boldogságszintjük. Terminális állapotban lévő vesebetegek esetében a magasabb boldogságszint magasabb túlélési valószínűséget jósolt be 4 évvel később (azaz a boldogabb betegek nagyobb valószínűséggel voltak életben a 4 éves időtartam végén). Ugyanilyen eredményeket kaptak mellrákos nők vizsgálatánál (itt 7 éves időtartam alatt vizsgálták az életbenmaradás arányát) és gerincvelő sérülteknél (itt 11 éves túlélési valószínűséget vizsgáltak). Idős – és egészséges – személyeknél a pozitív érzelmek szintén alacsonyabb halálozási arányhoz kapcsolódnak. A Kentucky Egyetem pszichológusa Deborah Danner és munkatársai sokat idézett kutatásukban azt vizsgálták, hogy a fiatal felnőttkorban kifejezett pozitív és negatív érzelmek aránya hogyan befolyásolja a várható élettartamot. Ennek vizsgálatához apácák fiatalon írt önéletrajzát elemezték. Amikor az apáca – jelöltek a felvételüket kérték a rendbe egy önéletrajz írására kérték őket, melyben „gyerekkorukról, érdeklődési körükről, tanulmányaikról, vallásos életükről és életük különleges eseményeiről” kellett írniuk. 

            Példaképp nézzünk meg két önéletrajz részletet. Íme az első:

„1909 szeptember 26-án születtem, hét gyermek közül a legidősebbként… Jelöltségem évében a Notre Dame intézetben töltöttem kémiát és latint tanítva. Isten segedelmével képességeim szerint mindent meg szeretnék tenni Rendünkért, a vallás terjesztésért és személyes fejlődésemért”

És egy másik:

„Az Úr kegyelemmel teli életet adományozott számomra… Az elmúlt év, amit a Notre Dame Kollégiumban töltöttem, nagyon boldogan telt. Most pedig mohó örömmel várom, hogy magamra öltsem Miasszonyunk öltözékét és hogy egyesüljek az Isteni Szeretettel.”

         Hogy mi a legfontosabb különbség a két önéletrajz – részlet között? Az elsőben igen alacsony a pozitív érzelmek szintje, a másodikban ezzel szemben magas. A kutatás eredményei szerint azok az apácák, akiknek az önéletrajzában magas fokú volt a pozitív tartalmú kifejezések aránya, 2,5 – ször nagyobb valószínűséggel voltak életben a vizsgálat idején, mint azok a társaik, akiknek kevés pozitív tartalmú kifejezés szerepelt az önéletrajzában.      

          Láthatjuk tehát, hogy a boldogságnak számos előnye, haszna van. Ezen eredményeket úgy összegezhetjük, hogy a boldogság, illetve a pozitív érzelmek magas szintje olyan fizikai és szociális erőforrásokat biztosít a személy számára, amelyek stressz esetén védő hatásak (a téma legjobb összefoglaló cikke megtekinthető itt). A boldogabb emberek ezen erőforrások megléte miatt sokkal védettebbek különböző a stresszhelyzetekkel, traumákkal szemben, mint a kevésbé boldogok.

Növelhető – e a boldogság?

         Sonja Lyubomirsky, amerikai pszichológusnő szerint a boldogságot befolyásoló tényezőket három nagy csoportba sorolhatjuk (elméletét a magyarul “Hogyan legyünk boldogok?” című könyvében (Ursus Libris Kiadó, 2008) mutatja be). Az első csoportba a genetikai örökségünk, tehát a biológiailag meghatározott, öröklött rész tartozik. Különböző vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy genetikai örökségünk körülbelül 50%-ban határozza meg azt, hogy mennyire vagyunk boldogok, milyen gyakran és milyen intenzíven élünk át pozitív vagy negatív érzelmeket. Ezen vizsgálatok alapján a “boldogságunk csak rajtunk múlik” álláspont túlságosan idealisztikus. A második csoportba az életkörülményeink tartoznak, vagyis az, hogy milyen kultúrába, milyen országba, milyen társadalmi rétegbe születünk, mennyire vagyunk intelligensek, szépek, milyen az anyagi helyzetünk. Ez körülbelül 10%-ot határoz meg a boldogságunkból. Végül marad 40%, ahova a szándékos tetteink tartoznak, tehát mindaz, amivel a mindennapjainkat töltjük. Lyubomirsky szerint – azzal együtt, hogy a boldogság genetikai meghatározottsága igen magas – ez a 40% elég jó aránynak tekinthető – hiszen ennek irányítása szinte teljes egészében a mi kezünkben van. Ha tehát boldogabbá akarunk válni, ezeket a tényezőket kell megcéloznunk. Ezt a témát egy későbbi bejegyzésben részletesen körbejárjuk majd, de addig is egy példa: a testmozgás például hosszútávon növeli, a napi több óra tévénézés pedig csökkenti a boldogságszintet.

Boldogságoktatás az iskolákban

       A Pozitív Pszichológia Nemzetközi Társasága (International Positive Psychology Association) első konferenciáján Martin Seligman (akit sokan a pozitív pszichológia atyjának tekintenek) felvázolta vízióját az irányzat jövőjéről: véleménye szerint a “boldogságoktatást” be kell vinni az iskolafalak közé. A fentiek tükrében ez azt jelenti, hogy tudatosítjuk a diákokban, hogy mely tényezők függetlenek boldogságunktól és mely tényezők azok, melyek valóban befolyásolják hangulatunkat és elégedettségünket.   

 

Címkék: boldogság pszichológia pozitív seligman lyubomirsky fredrickson danner

A bejegyzés trackback címe:

https://boldogsagkutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr231362298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

őszecske 2009.09.08. 11:36:54

Igaz, futólag olvastam el ezt a posztot/tudok gyorsan olvasni és fel is fogni.../, de mivel van annyi élettapasztalatom van, szólnék pár szót erről:
A boldogságot, szerintem már kis korban lehet "tanítani", rávezetni a gyereket dolgokra, életre...
Aki fél életet leélt, az valószínű már nem tudja a boldogságot megtanulni. Tudni tudja, mi is lenne neki jó...Egy bizonyos kor után az ember rá jön, ő mitől lenne, lehetne BOLDOG.
Ha van olyan egyénisége, akarata, talán megpróbálja megtenni, hogy másképpen viszonyul dolgokhoz, élethez, mint azelőtt.És akkor talán boldog lesz.
Boldog lesz, ha nem csinál mindenből nagy ügyet, ha odafigyel másokra is, magára is, mindenre okosan az életben.
De szerintem kiskorban, iskolában lehetne okítani, felkészíteni a gyerekeket, mi is a boldogság. Persze a szülőknek kellene foglalkozni a gyerekkel, mert már az eleve jót tesz a gyereknek és kiegyensúlyozottan haladhat tovább! Akinek már önálló, okos tervei vannak, céljai, és már az is egy boldogság számára.
süti beállítások módosítása